جستجو برای "{{term}}"
جستجو برای "{{term}}" نتیجه ای نداشت.
پیشنهاد می شود:
  • از املای صحیح کلمات مطمئن شوید.
  • از کلمات کمتری استفاده کنید.
  • فقط کلمه کلیدی عبارت مورد نظر خود را جستجو کنید.
{{count()}} نتیجه پیدا شد. برای دیدن نتایج روی دکمه های زیر کلیک کنید!
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دپارتمان ها، اخبار، مقالات، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، اخبار، مقالات، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، دپارتمان ها، مقالات، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
{{item.datetime}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، دپارتمان ها، اخبار، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
{{item.datetime}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، دپارتمان ها، اخبار، مقالات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
{{item.datetime}}
  • دوشنبه ۹ بهمن ۱۴۰۲
۱k

آشنایی با روسیه و زبان روسی

 

آشنایی با روسیه و زبان روسی

کشور روسیه با نام رسمی« فدراسیون روسیه» خطاب می‌شود و این کشور از نظر سیاسی و اقتصادی یکی از قطب‌های جهان به شمار می‌آید. روسیه با ۱۷.۱۲۵.۱۹۱ کیلومترمربع وسعت، پهناورترین کشور جهان است به‌گونهای که اختلاف زمانی غربی‌ترین تا شرقی‌ترین نقطه روسیه حدود ۹ ساعت است. اما بیشتر مساحت روسیه را مناطق خالی از سکنه تشکیل می‌دهند و بیشتر بخش‌های این کشور سردسیری هستند. به همین سبب در بیشتر مناطق روسیه، به‌ویژه سرزمین بزرگ سیبری، شرایط کشاورزی فراهم نیست

جمعیت روسیه ۱۴۷.۱۸۲.۱۲۳ نفر است. یکای پول کشور روسیه روبل است. واژه روسیه یک واژه اصیل روسی است و به‌معنای سرزمینی است که انسان‌های روس‌زبان در آنجا زندگی می‌کنند. می‌توان گفت ریشه واژه روسیه واژه «روس» است.(آموزش زبان روسی)

مسکو

 

مسکو پایتخت و پرجمعیت‌ترین شهر در کشور روسیه است. این شهر از مهم‌ترین مراکز سیاسی، اقتصادی، مذهبی، تاریخی، مالی، آموزشی و ترابری روسیه و اروپا به‌شمار می‌آید. این شهر در دوران اتحاد جماهیر شوروی نیز پایتخت این کشور بوده است.

نام مسکو برگرفته از نام رود ماسکوا است. در روسی قدیم آن را гра́д Моско́в (گرات ماسکوف) به‌معنای شهرِ کنارِ [رودِ] مسکو می‌گفتند. نخستین اشاره به نام این شهر به سال ۱۱۴۷ برمی‌گردد، زمانی که یوری دولگوروکی، شاهزاده ناوگورود-سورسکی را با این جملات فراخواند: «ای برادر، نزد من آی، به مسکو.»

زبان روسی

بشر از هزاران سال پیش همواره تلاش کرده است که با هم‌نوع خود ارتباط برقرار کند. به همین دلیل، پدیدهای به نام زبان شکل گرفت. زبانها در طول سالهای متمادی تغییرات زیادی به خود دیدهاند تا به شکل امروزی در بیایند.

روسی هشتمین زبان پرتکلم در جهان و یکی از زبانهای رسمی سازمان ملل است. هرساله روز ۶ ژوئن، سالگرد تولد آلکساندر پوشکین، شاعر کبیر روسی و بنیانگذار زبان ادبی معاصر روسی، به‌عنوان روز زبان روسی در روسیه و سراسر جهان جشن گرفته میشود.

 تصمیمگیری درباره برگزاری روز زبان روسی به‌عنوان یکی از زبانهای رسمی سازمان ملل برای نخستین بار روز ۲۰ فوریه سال ۲۰۱۰ در نشست اداره‌ اطلاعات عمومی سازمان ملل در آستانه روز بینالمللی زبان مادری و در چارچوب برنامه گسترش تنوع زبانی و حفظ گوناگونی فرهنگی انجام شد. یکی از اهداف این برنامه حفظ برابری حقوق شش زبان رسمی سازمان ملل (انگلیسی، عربی، اسپانیایی، چینی، روسی و فرانسوی) است. دمیتری مدودف، رئیس جمهور وقت روسیه در تاریخ ۶ ژوئن ۲۰۱۱ فرمان برگزاری سالانه روز زبان روسی در روسیه را امضا کرد.

زبان روسی (ру́сский язы́к) زبانی از خانواده اسلاوی شرقی است که روس‌ها بدان تکلم می‌کنند و یکی از چهار شاخه زنده زبان‌های اسلاوی شرقی است. این زبان همچنین با داشتن بیش از ۲۵۸ میلیون گویشور در سراسر جهان گسترده‌ترین زبان اسلاوی است.

روسی زبان رسمی روسیه، بلاروس، قرقیزستان، قزاقستان و جمهوری خودمختار کریمه است و همچنین به‌عنوان زبان غیررسمی کشور اوکراین و بسیاری از کشورهای شوروی سابق مانند آذربایجان، استونی، گرجستان، ارمنستان، لتونی، لیتوانی، مولداوی، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان در نظر گرفته میشود. بنابراین با یادگیری زبان روسی می‌توان با مردم بسیاری از کشورهای آسیا و شرق اروپا ارتباط برقرار کرد.

الفبای زبان روسی

الفبای روسی (русский алфавит) گونه‌ای از الفبای سیریلیک است. الفبای روسی دارای ۳۳ حرف است که این حروف متشکل از ۱۰ مصوت، ۲۱ صامت و دو نشانه هستند. یادگیری الفبای روسی به‌ویژه برای فارسی‌زبانان آن‌چنان دشوار نیست، زیرا اغلب حروف روسی در فارسی دارای معادل تقریبی هستند. در زبان روسی شکل نوشتاری و چاپی برخی حروف متفاوت است و این حروف به اشکال بزرگ و کوچک نوشته می‌شوند.

 

تاریخ روسیه

کشور روسیه یک کشور صنعتی است و مانند سایر کشورهای صنعتی دارای صنعت، علم و فرهنگ خودساخته و کاملاً مستقل و جدید است و امروزه نیز همچنان یکی از قدرتمند‌ترین کشورهای جهان است.

روسیه تا پیش از قرن هجدهم یک حکومت نه‌چندان نیرومند در خاور اروپا بود و چندان پهناور نبود. تا اینکه در آغاز سده ۱۸ میلادی و با اصلاحاتی که تزار پتر کبیر انجام داد، این کشور به یک امپراتوری پهناور و نیرومند بدل شد. در اکتبر ۱۹۱۷ انقلاب کمونیستی در این کشور رخ داد و نام کشور به «اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی» تغییر یافت. روسیه با عنوان جمهوری فدراتیو روسیه شوروی، مهم‌ترین و بزرگ‌ترین جمهوری در اتحاد جماهیر شوروی بود. در سال ۱۳۷۰ (۱۹۹۱) شوروی پس از جنگ سرد طولانی با غرب فرو پاشید و فدراسیون روسیه و دوازده جمهوری دیگر جانشین آن شدند.

ادبیات روسیه

زبان روسی یکی از غنیترین زبانهای ادبیاتی دنیا محسوب میشود. در ادبیات روسیه، نویسندگان و شاعران بسیار بزرگی به چشم می‌خورد، از پوشکین و گوگول گرفته تا داستایفسکی، تالستوی، چخوف، تورگنیف و گریبایدوف. بیشک ادبیات این کشور، چه در نظم چه در نثر، ادبیاتی غنی و قدرتمند است و شاهکارهای ادبی بی‌شماری را به مردمان جهان پیشکش کرده است. ادبای روسی تقریباً در تمام ژانرهای ادبی شناخته‌شده فعال بوده‌اند. روسیه دارای پنج ادیب برنده جایزه نوبل است. این کشور تا سال ۲۰۱۱ چهارمین تولیدکننده کتاب در جهان بر حسب عناوین منتشرشده بود. افراد علاقمند به ادبیات و آثار روسی می‌توانند با یادگیری زبان روسی این آثار را به زبان اصلی مطالعه کنند.

تحصیلات در روسیه

روسیه یکی از مقاصد مهم برای تحصیل افرادی است که به دنبال هزینه تحصیل و زندگی معقول هستند. دانشگاه‌های روسیه، دارای رتبه‌بندی جهانی بسیار خوب هستند اما برای ورود به این دانشگاه‎‌ها، به یادگیری زبان روسی نیاز است.

تجارت روسیه

مجتمع فنی تهران :کشور روسیه سرشار از منابع معدنی است، به همین دلیل اقتصاد این کشور همیشه در حال شکوفایی بوده است و در این راستا شرکای تجاری زیادی از سرتاسر دنیا دارد. ایران نیز روابط گسترده‌ای با روسیه دارد. در نتیجه فراگرفتن این زبان، فرصت‌های شغلی جدیدی را نیز پیش روی شما قرار خواهد داد.

 

پربازدیدترین مقالات