جستجو برای "{{term}}"
جستجو برای "{{term}}" نتیجه ای نداشت.
پیشنهاد می شود:
  • از املای صحیح کلمات مطمئن شوید.
  • از کلمات کمتری استفاده کنید.
  • فقط کلمه کلیدی عبارت مورد نظر خود را جستجو کنید.
{{count()}} نتیجه پیدا شد. برای دیدن نتایج روی دکمه های زیر کلیک کنید!
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دپارتمان ها، اخبار، مقالات، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، اخبار، مقالات، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، دپارتمان ها، مقالات، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
{{item.datetime}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، دپارتمان ها، اخبار، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
{{item.datetime}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، دپارتمان ها، اخبار، مقالات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
{{item.datetime}}
  • شنبه ۲۸ مرداد ۱۴۰۲
۵k

مهاجرت کاری به آلمان از طریق فراگیری مهارت

مهاجرت کاری به آلمان از طریق فراگیری مهارت

آوسبیلدونگ کشور آلمان چیست؟

در کشور آلمان دوره‌های آموزشی خاصی برای مهار‌ت‌آموزی وجود دارد که  آوسبیلدونگ آلمان (Ausbildung) نامیده می‌شوند. این دوره‌ها به شیوه‌های متفاوتی ارائه می‌شوند که یکی از انواع آن، آوسبیلدونگ دوگانه است. در این شیوه شما در یک آموزشگاه مهارتی حرفه‌ای را فرا می‌گیرید و هم‌زمان در یک شرکت کار عملی انجام می‌دهید. پس از پایان موفقیت‌آمیز دوره، شما تخصصی به دست خواهید آورد که به کمک آن به‌سادگی می‌توانید وارد بازار کار آلمان شوید.

دو نوع دیگر آوسبیلدونگ کشور آلمان عبارت‌اند از: آوسبیلدونگ آموزش‌محور و آوسبیلدونگ دوگانه همراه با تحصیلات دانشگاهی. در ادامه در مورد هر کدام از این انواع بیشتر صحبت خواهیم کرد.

در سال‌های پیش، عرضه و تقاضا برای آوسبیلدونگ آلمان به‌گونه‌ای بود که از خارج از کشور آلمان پذیرش وجود نداشت، اما در سال‌های اخیر با کاهش تقاضای دوره‌های آوسبیلدونگ نسبت به عرضه آنها و تسهیلات جدید کشور آلمان، این امکان برای غیرآلمانی ها نیز فراهم شده است (نمودارهای زیر).

 

عرضه (نمودار پررنگ) و تقاضای (نمودار کمرنگ) آوسبیلدونگ در کشور آلمان از سال ۱۹۹۲ تا سال ۲۰۲۱

 

انواع آوسبیلدونگ آلمان

همان‌طور که گفته شد، سه نوع آوسبیلدونگ کشور آلمان عبارت‌اند از:

  • آوسبیلدونگ دوگانه
  • آوسبیلدونگ آموزش‌محور
  • آوسبیلدونگ دوگانه همراه با تحصیلات دانشگاهی.

هر کدام از انواع آوسبیلدونگ به گروه مشخصی از رشته‌های مهارتی اختصاص دارند که در ادامه به تفاوت‌های آنها می‌پردازیم.

 

آوسبیلدونگ دوگانه

بخش قابل توجهی از آوسبیلدونگ‌های دوگانه شامل کارهای عملی هستند. این نوع از آوسبیلدونگ‌ها معمولاً بین دو تا سه‌ونیم سال زمان می‌برند و یک تا دو روز در هفته به آموزش نظری اختصاص دارد و باقی هفته به آموزش عملی و کاربرد مهارت‌های نظری آموخته‌شده در یک شرکت اختصاص داده می‌شود. (شکل زیر).

ترکیب نظر و عمل، کارآموزان را به‌خوبی برای آنچه شرکت‌ها از آنها انتظار دارند آماده می‌کند و مهارت‌آموزان نه‌تنها دانش تخصصی، بلکه تجربه عملی به‌کارگیری این دانش را فرا می‌گیرند. حدود ۳۵۰ دوره آموزشی از آوسبیلدونگ‌ دوگانه در آلمان تعریف شده است.

آوسبیلدونگ آموزش‌محور

برخلاف آوسبیلدونگ دوگانه، در آوسبیلدونگ آموزش‌محور زمان کمتری در شرکت‌ها گذرانده می‌شود. در این حالت شما نظریه و عمل را در مدارس حرفه‌ای خاص یا دانشکده‌های حرفه‌ای فرا می‌گیرید. برای مثال، این شیوه از آوسبیلدونگ در حرفه پرستاری ارائه می‌شود. این دوره‌ها یک تا سه سال به طول می‌انجامند. این نوع آموزش‌ها در مدارس دولتی و خصوصی ارائه می‌شوند و پذیرش خصوصی اغلب همراه با شهریه است.

در مقایسه با آوسبیلدونگ‌های دوگانه، در آوسبیلونگ‌های آموزش‌محور معمولاً حقوقی پرداخت نمی‌شود. البته استثنای مهم این نوع آوسبیلدونگ‌، حوزه بهداشت و سلامت است که در آن کارآموزان دوره‌های طولانی را در بیمارستان‌ها یا خانه‌های سالمندان سپری می‌کنند و پاداش (حقوق) نیز دریافت می‌کنند. برای مثال، درآمد ناخالص کارآموزان پرستاری به‌طور متوسط در سال اول آموزش برابر با ۱۱۶۶ یورو، در سال دوم آموزش برابر با ۱۲۲۷ یورو و در سال سوم برابر با ۱۳۲۸ یورو است.

آوسبیلدونگ دوگانه همراه با تحصیلات دانشگاهی

آوسبیلدونگ دوگانه همراه با تحصیلات دانشگاهی به صورت مشترک توسط یک شرکت و دانشگاه برگزار می‌شود. داوطلبان در پایان این دوره علاوه بر مدرک آوسبیلدونگ، یک مدرک دانشگاهی نیز دریافت خواهند کرد. این دوره‌ها در زمینه‌های مختلفی مانند اقتصاد، مهندسی مکانیک یا علوم کامپیوتر ارائه می‌شوند و نسبت به دوره‌های معمولی دانشگاهی، بخش نظری آنها کمتر است و در مقابل، بخش عملی بیشتری را شامل می‌شوند. تجربه عملی گسترده ارائه‌شده در این دوره‌ها، فرصت‌های شغلی بیشتری را برای شما باز می‌کند. این نوع آوسبیلدونگ‌ها از سایر انواع آن طولانی‌تر هستند و معمولاً سه تا پنج سال به طول می‌انجامند.

پیش‌شرط‌های گرفتن آوسبیلدونگ

پیش‌شرط ورود به انواع آوسبیلدونگ‌های تفاوت اندکی با هم دارند. در همه انواع آن مدرک دیپلم کشور ایران به‌عنوان حداقل مدرک باید ارائه شود. همچنین همه آوسبیلدونگ‌ها نیاز به مدرک زبان آلمانی در سطح حداقل B2 دارند و بعضی از پذیرنده‌ها، سطح زبان آلمانی  C1را به‌عنوان پیش‌شرط قرار داده‌اند. مدارک دیگری نیز می‌توانند در گرفتن آوسبیلدونگ کمک کنند که در مقالات بعدی به آنها خواهیم پرداخت.

رشته‌های آوسبیلدونگ

دوره‌های آوسبیلدونگ در حوزه‌ها و رشته‌های مختلف ارائه می‌شوند و گروه‌های اصلی عبارت‌اند از:

  • ساختمان
  • خدمات
  • برق
  • سلامت
  • رایانه
  • هنر و فرهنگ
  • کشاورزی و محیط زیست
  • رسانه
  • فلزات و ماشین آلات
  • علوم طبیعی
  • تولید
  • جامعه و تربیت
  • فناوری
  • حمل و نقل
  • اقتصاد

هر گروه تعداد زیادی زیرگروه دارد. از میان انواع مختلف آوسبیلدونگ‌ها، پنج آوسبیلدونگ محبوب کشورآلمان عبارت‌اند از:

  • مکاترونیک
  • پرستاری از سالمندان
  • حمل و نقل
  • الکترونیک
  • تأسیسات

در مقالات بعدی به معرفی جزئیات این دوره‌های آوسبیلدنگ می‌پردازیم. این نکته را نیز باید ذکر کرد که اخذ پذیرش برای همه آوسبیلدونگ‌ها از کشور ایران امکان‌پذیر نیست و اقدام برای حوزه‌هایی که ظرفیت کمتر و تقاضای بالاتری دارند یا برای حوزه‌های امنیتی یا نظامی ممکن نیست.

دستمزد آوسبیلدونگ

علاوه بر توضیحاتی که در بخش آوسبیلدنگ آموزش‌محور در مورد دستمزد دوره‌های آوسبیلدونگ ذکر شد، باید اشاره کنیم که به‌طور متوسط، مهارت‌آموزان در آوسبیلدونگ دوگانه در حال حاضر ۷۹۵ یورو درآمد ناخالص دارند. این درآمد می‌تواند بسته به حرفه و منطقه‌ای که در آن مهارت‌آموزی انجام می‌شود، متفاوت باشد. برای نمونه،‌ یک تکنسین مکاترونیک درآمد میانگین ناخالص حدود ۹۵۰ یورو در ماه دریافت می‌کند که البته بخشی از این درآمد برای بیمه اجتماعی کسر می‌شود. همچنین اگر درآمد سالانه بیش از ۱۰۹۰۸ یورو باشد، مشمول پرداخت مالیات نیز خواهد شد.

تا چه سنی میتوان برای آوسبیلدونگ اقدام کرد؟

هیچ محدودیت سنی برای آوسبیلدونگ ذکر نشده است و آمار و اطلاعات موجود نشان می‌دهند که حتی در سنین بالا نیز شانس دریافت آوسبیلدونگ وجود دارد. با این حال، قطعاً سنین پایین‌تر از شانس بالاتری برای دریافت آوسبیلدونگ برخوردار هستند.. با توجه به جدول زیر می‌بینیم که بیشترین تعداد کارآموزان در محدوده سنی ۱۷ تا ۱۹ سال هستند. البته ۱۲ درصد کارآموزان نیز در محدوده سنی ۲۴ تا ۳۹ سال قرار دارند و در این محدوده سنی غیرآلمانی‌ها نزدیک به ۲۷ درصد کارآموزان را به خود اختصاص داده‌اند.

 

 

سن کارآموزان آوسبیلدونگ در کشور آلمان

 

بعد از آوسبیلدونگ

کارآموز دوره آوسبیلدونگ، پس از اتمام دوره می‌تواند یکی از مسیرهای زیر را در پیش بگیرد:

  • کار در یک شرکت

بسیاری از شرکت‌ها در آلمان در حال حاضر به دنبال متخصصان آموزش‌دیده هستند. این احتمال وجود دارد که شرکتی که در آن آموزش می‌بینید از شما درخواست کند که مستقیماً پس از اتمام آوسبیلدونگ در همان شرکت مشغول به کار شوید. اگر این شرکت نتواند شما را استخدام کند یا شما مایل به فعالیت در شرکت دیگری باشید، می‌توانید پس از اتمام دوره، از میان آگهی‌های کاری موجود، محل کار جدیدی را پیدا کنید.

  • ادامه مهارت‌آموزی

شاید بخواهید بیشتر پیشرفت کنید و مسئولیت بیشتری بر عهده بگیرید. شما این فرصت را دارید که پس از اتمام دوره، به آموزش در آلمان ادامه دهید و به‌صورت حرفه‌ای پیشرفت کنید و به استادکار تبدیل شوید یا کسب‌وکار خودتان را راه بیندازید. اینکه کدام آموزش بیشتر برای شما مناسب است، به حرفه و تخصص شما بستگی دارد.

  • تحصیل در دانشگاه

همچنین می‌توانید پس از اتمام دوره مهارت‌آموزی خود، در دانشگاه تحصیل کنید. برای این کار به دیپلم ایران نیاز دارید.

 

اعتبار مدرک آوسبیلدونگ آلمان

مدرک آوسبیلدونگ کشور آلمان مدرک دانشگاهی نیست، اما در بسیاری از کشورها، مثلاً در ایالات متحده آمریکا، به‌عنوان یک مدرک معتبر برای ورود به یک حرفه پذیرفته می‌شود.

نویسنده: دکتر امین زاهدی خامنهء

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر و بررسی شرایط خود توسط کارشناسان ما در مجتمع نفی تهران می‌توانید با ما تماس بگیرید.

تماس: 02122369161 - 02122369162

تماس و واتس‌اپ: 1784104 – 0902

امور بین‌الملل مجتمع فنی تهران

 

 

 

برگزاری سمینار تخصصی آوسبیلدونگ آلمان

و

تحصیل رایگان درآلمان

 

مورخ 15 تیر 1402

پنجشنبه، ساعت 11 صبح

در مجتمع فنی تهران (سعادت‌آباد)

برای رزرو و ثبت نام سمینار روی عکس کلیک کنید.

 

 

پربازدیدترین مقالات