جستجو برای "{{term}}"
جستجو برای "{{term}}" نتیجه ای نداشت.
پیشنهاد می شود:
  • از املای صحیح کلمات مطمئن شوید.
  • از کلمات کمتری استفاده کنید.
  • فقط کلمه کلیدی عبارت مورد نظر خود را جستجو کنید.
{{count()}} نتیجه پیدا شد. برای دیدن نتایج روی دکمه های زیر کلیک کنید!
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دپارتمان ها، اخبار، مقالات، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، اخبار، مقالات، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، دپارتمان ها، مقالات، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
{{item.datetime}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، دپارتمان ها، اخبار، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
{{item.datetime}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، دپارتمان ها، اخبار، مقالات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
{{item.datetime}}
  • چهارشنبه ۹ اسفند ۱۴۰۲
۳۳۲

راهنمای جامع سئو موبایل (بخش نخست)

چگونه وب‌سایت خود را برای هر دستگاهی بهینه کنید؟

تجربه کاربری خوب در وب‌سایت‌های امروزی تا حد زیادی به سئو موبایل و دستگاهی که محتوا در آن نمایش داده می‌شود بستگی دارد.

چکیده

برای سئو موبایل ضروری است که کل وب‌سایت در گوشی ظاهری مناسب داشته باشد. پس اینکه کارهای فنی سئو موبایل مانند طراحی تعاملی وب‌سایت و واکنش‌گرا کردن تصاویر را در وب‌سایت خود انجام دادید، شما نصف بیشتر راه را رفته‌اید و مرحله دشوار آن را پشت سر گذاشته‌اید. در ادامه به اندازه فونت‌ها، فاصله پاراگراف‌ها، اندازه دکمه‌های تعاملی و فضاهای خالی صفحات وب‌سایت توجه کنید.

            سئو یا بهینه‌سازی موتورهای جستجو فرآیند بهبود وب‌سایت شما در موتورهای جستجوی محبوب مانند گوگل و بینگ است که کمک می کند بازدید وب‌سایت خود را افزایش دهید. در دوره آموزش صفر تا صد  سئو و بهینه‌سازی موتورهای جستجو برای سایت در مجتمع فنی تهران همه مسائل مربوط به سئو که برای شروع کار به عنوان یک کارشناس سئو نیاز دارید به شما آموزش داده خواهد شد، مانند بهینه‌سازی محتوای وب‌سایت، ساخت بک‌لینک، تحقیق کلمات کلیدی و غیره.

تجربه کاربری بهتر با سئو موبایل

همه ما تجربه مشکلات سئو موبایل را داریم. به یاد بیاورید زمانی را می‌خواهید یک جستجوی سریع در گوگل انجام دهید و در حالی بررسی اجمالی نتایج جستجوی گوگل هستید. در این حین به چند وب‌سایت برمی‌خورید که در آنها نتیجه مورد نظر شما ارائه شده است. اما اولین وب‌سایتی که انتخاب می‌کنید و به نظر می‌رسید بهتر از بقیه پاسخ شما را در خود دارد، وب‌سایتی است بر روی دستگاه شما به‌درستی کار نمی‌کند. به همین دلیل آن تب را می‌بندید و به سراغ وب‌سایت دیگری می‌روید.

            شاید این مسئله برای شما چندان مهم نباشد زیرا تلاش می‌کنید از طریق وب‌سایت دیگری به پاسخ خود برسید. اما تصور کنید اگر وب‌سایتی که به‌سرعت آن را بسته‌اید وب‌سایت خود شما باشد. در این حالت چه اتفاقی برای رتبه وب‌سایت شما می‌افتد؟

            آیا تا به حال به این اندیشیده‌اید که چنین اتفاقی چند بار برای مخاطبان وب‌سایت خود شما افتاده است؟ چند نفر به این شیوه وب‌سایت شما را بسته‌اند و باعث آسیب رتبه وب‌سایت شما شده‌اند؟ چند نفر از وب‌سایت شما به‌سرعت خارج شده‌اند، نه به این دلیل که محتوای آن برای آنها مفید نبوده است، بلکه به این دلیل صفحات وب‌سایت شما به‌خوبی برای آنها باز نشده است؟

            محتوا پادشاه است اما همان‌طور که در این موقعیت می‌توان فهمید، تنها عامل اثرگذار نیست. دستگاهی که آن محتوا را نمایش می‌دهد نیز در شکل دادن تجربه کاربر بسیار مهم است. از آنجایی که بسیاری از وب‌سایت‌ها را روی پی.سی. می‌سازند، اغلب مواقع تولیدکنندگان آنها فراموش می‌کنند که وب‌سایت خود را برای دستگاه‌های مختلف بهینه کنند. آیا شما هم جز آن دسته هستید که چنین اشتباهی مرتکب می‌شوند؟

            امروزه تقریباً همه مردم یک گوشی هوشمند دارند و برای جستجوی آنلاین از آن استفاده می‌کنند. شما نمی‌توانید صرفاً بر کاربران رایانه‌های دسک‌تاپ تمرکز کنید و امیدوار باشید همه از این طریق وارد وب‌سایت شما شوند.

لازم است که سئو موبایل را جدی بگیرید و وب‌سایت خود را برای کاربران موبایلی بهینه کنید، البته اگر می‌خواهید افراد کمتری به دلیل مشکل نمایش صفحات، وب‌سایت شما را ترک کنند. در این مقاله و مقاله «راهنمای جامع سئو موبایل (بخش دوم)» به روش‌هایی می‌پردازیم که به کمک آنها می‌توانید سئو موبایل وب‌سایت خود را بهتر کنید.

برای وب‌سایت خود طراحی واکنش‌گرا و منطبق با موبایل انتخاب کنید

اگر وب‌سایت شما در پی.سی. بسیار زیبا نمایش داده می‌شود و کارکرد آن عالی است، این نقطه قوت مهمی برای شما محسوب می‌شود. اما آیا تا به حال تلاش کرده‌اید وب‌سایت خود را روی یک گوشی هوشمند باز کنید. آیا تصویر صفحه وب‌سایت شما روی گوشی شبیه تصویر زیر است؟

اگر شبیه است، شما مشکل بزرگی دارید. وب‌سایت شما به دلیل مشکل سئو موبایل در دستگاه‌های موبایل غیرقابل استفاده است. متأسفانه اینکه وب‌سایت شما برای پی.سی. بهینه شده باشد به این معنا نیست که برای موبایل نیز بهینه باشد.

            و از آنجایی که سیاست گوگل برای فهرست‌گیری تقدم را به گوشی‌های موبایل می‌دهد، اگر وب‌سایت شما به سئو موبایل توجه نداشته باشد و برای دستگاه‌های گوشی هوشمند بهینه نشده باشد، احتمالاً هرگز رنگ صفحه نخست نتایج موتور جستجوی گوگل را نخواهد دید.

            پس چه کار باید کرد؟ نخستین گام مهم این است که سئو موبایل وب‌سایت خود را به‌گونه‌ای اصلاح کنید که آن را برای دستگاه‌های گوشی هوشمند به شیوه‌ای تعاملی و ساده بهینه کند. اگر وب‌سایتی تعاملی باشد، می‌تواند با صفحه‌های نمایش در همه ابعاد محتوای خود را به‌خوبی تنظیم کند و نمایش دهد، مانند تصویر زیر.

چطور وب‌سایت خود را تعاملی طراحی کنید؟

دو روش برای ارتقای وب‌سایت‌ شما به یک وب‌سایت تعاملی و کاربرپسند وجود دارد که باعث بهبود تجربه کاربران می‌شود. هر روش ویژگی‌های خود را دارد:

  1. سریع‌ترین راه این است که یک پلاگین Mobile-first مانند WPtouch نصب کنید که در عرض چند دقیقه وب‌سایت شما را تعاملی و واکنش‌گرا می‌کند و سئو موبایل آن را بهبود می‌بخشد. این ساده‌ترین راه است اما خطرات خود را دارد. زیرا پلاگین‌ها گه‌گاه از کار می‌افتند و در بدترین شرایط حتی ممکن است هک شوند.
  2. مطمئن‌ترین و امن‌ترین راه تغییر کد وب‌سایت به‌گونه‌ای که راه حل‌های تعاملی نیز در آن گنجانده شوند.

چگونه کدهای یک وب‌سایت را تعاملی و با سئو موبایل منطبق کنید؟

اگر می‌خواهید خودتان کارها را به دست بگیرید و وب‌سایت دسک‌تاپ خود را به وب‌سایت با سئو موبایل، تعاملی و کاربرپسند تبدیل کنید، لازم است موارد زیر را در آن بگنجانید:

  • درگاه دیدن

درگاه دیدن یا Viewport به مرورگر کمک می‌کند که ابعاد صفحه وب را با صفحه نمایش تطبیق دهد. اگر به HTML وب‌سایت خود درگاه دیدن را اضافه کنید، وب‌سایت شما به‌طور خودکار تغییر سایز می‌دود تا با صفحه نمایش موبایل هماهنگ شود.

  • تصاویر واکنش‌گرا

کاربرپسند بودن برای کاربران مویابل در سئو موبایل به این معناست که کاربران لازم نباشد صفحه موبایل را به راست یا چپ بکشند تا محتوا را ببینند. این امر در مورد تصاویر، به‌ویژه در مورد اینفوگرافیک‌ها نیز صادق است. تصاویر واکنش‌گرا باید به‌طور خودکار کوچک و بزرگ شوند تا با عرض صفحه نمایش کاربران تطبیق یابند.

  • طرح‌بندی سیال

اگر در وب‌سایت خود طرح‌بندی سیال و تعاملی داشته باشید، عناصر صفحات وب‌سایت به‌طور خودکار با صفحات نمایش تطبیق می‌یابند. برای نمونه اگر یک جدول سیال داشته باشید، بسته به اندازه صفحه نمایش، سایز این جدول تغییر خواهد کرد. چند روش برای ساختن طرح‌بندی سیال وجود دارد می‌توانید در سئو موبایل از آنها استفاده کنید و عبارت‌اند از Flexbox، Multicol و Grid. اولی برای هماهنگ کردن چندین عنصر با سایزهای مختلف در یک صفحه نمایش مناسب است؛ دومی محتواهای شما را به صورت ستون در می‌آورد؛ و سومی یک شبکه می‌سازد که محتواهای شما در آن قرار می‌گیرند.

  • ماژول مدیا کوئری (Media Queries)

مدیا کوئری روش دیگری برای سئو موبایل و تطبیق محتواها با صفحات نمایش مختلف است. اما مزیت اصلی آنها این است که وب‌سایت شما را با ویژگی‌های خاص هر یک از دستگاه‌های نمایش و گوشی‌های هوشمند به‌طور جداگانه تطبیق می‌دهد.

برای سئو موبایل ضروری است که کل وب‌سایت در گوشی ظاهری مناسب داشته باشد. پس اینکه کارهای فنی سئو موبایل را در وب‌سایت خود انجام دادید، شما نصف بیشتر راه را رفته‌اید و مرحله دشوار آن را پشت سر گذاشته‌اید. در ادامه چند کار جزئی را نیز باید انجام دهید.

            نخستین اقدام در این مرحله آن است که متن‌های خود را به اندازه کافی بزرگ و خوانا کنید و عناوین و سرتیترها را برجسته کنید. همچنین باید دکمه‌های تعاملی به اندازه کافی بزرگ باشند. پاراگراف‌های متن را تا حد امکان کوتاه کنید. پاراگراف‌های طولانی به سئو موبایل آسیب می‌زنند. همچنین لازم است از فضاهای خالی زیاد استفاده کنید. در نزدیکی دکمه‌ها و عناصر تعاملی وب‌سایت، فضای خالی کافی بگذارید تا در کار با آن برای کاربران موبایل مشکلی پیش نیاید.

            در مقاله «راهنمای جامع سئو موبایل (بخش دوم)» سایر روش‌های بهینه‌سازی سئو موبایل را برای وب‌سایت خود بخوانید.

جمع‌بندی

محتوا پادشاه است اما تنها عامل اثرگذار نیست. دستگاهی که آن محتوا را نمایش می‌دهد نیز در شکل دادن تجربه کاربر بسیار مهم است. از آنجایی که بسیاری از وب‌سایت‌ها را روی پی.سی. می‌سازند، اغلب مواقع تولیدکنندگان آنها سئو موبایل را فراموش می‌کنند و وب‌سایت خود را برای دستگاه‌های مختلف بهینه نمی‌کنند. آیا شما هم جز آن دسته هستید که چنین اشتباهی مرتکب می‌شوند؟ در این مقاله روش‌های برای بهبود سئو موبایل ارائه شده‌اند.

سئو یا بهینه‌سازی موتورهای جستجو فرآیند بهبود وب‌سایت شما در موتورهای جستجوی محبوب مانند گوگل و بینگ است که کمک می کند بازدید وب‌سایت خود را افزایش دهید. در دوره آموزش صفر تا صد  سئو و بهینه‌سازی موتورهای جستجو برای سایت در مجتمع فنی تهران همه مسائل مربوط به سئو که برای شروع کار به عنوان یک کارشناس سئو نیاز دارید به شما آموزش داده خواهد شد، مانند بهینه‌سازی محتوای وب‌سایت، ساخت بک‌لینک، تحقیق کلمات کلیدی و غیره.

در دنیای کسب‌وکار امروز، تحصیلات دانشگاهی برای حفظ ارزش شما به‌عنوان نیروی کار بااستعداد و کارآمد کافی نیستند. برای‌ اینکه مزیت رقابتی شخصی خود را حفظ کنید، باید بر آموزش مستمر و مادام‌العمر خود سرمایه‌گذاری کنید. خانواده بزرگ مجتمع فنی تهران هرساله به هزاران نفر کمک می‌کند تا در مسیر شغلی خود پیشرفت کنند.

اگر شاغل هستید و وقت ندارید در دوره‌های آموزشی حضوری شرکت کنید، مجتمع فنی تهران گزینه‌هایی عالی برای آموزش مجازی، آنلاین، آفلاین و ترکیبی ارائه می‌دهد. با شرکت در دوره‌های کوتاه‌مدت مجتمع فنی تهران و دریافت مدارک معتبر و بین‌المللی می‌توانید با اعتماد به نفس مسیر ترقی را طی کنید و در سازمان خود به مهره‌ای ارزشمند تبدیل شود.

نویسنده: Brian Gareth

مترجم: بهناز دهکردی

منبع: SearchEngineJournal

پرسش‌های متداول

طراحی وب‌سایت تعاملی چیست؟

طراحی تعاملی رویکردی در طراحی وب است که هدف آن مطابقت دادن صفحات وب برای انواع دستگاه‌ها در اندازه‌های مختلف است به‌گونه‌ای که استفاده از آن آسان باشد و کاربران از کار با آن احساس رضایت کنند. اگر وب‌سایتی تعاملی باشد، می‌تواند با صفحه‌های نمایش در همه ابعاد محتوای خود را به‌خوبی تنظیم کند و نمایش دهد.

چطور می‌توانید وب‌سایت خود را به‌سرعت تعاملی و واکنش‌گرا کنید؟

سریع‌ترین راه این است که یک پلاگین Mobile-first مانند WPtouch نصب کنید که در عرض چند دقیقه وب‌سایت شما را تعاملی و واکنش‌گرا می‌کند و سئو موبایل آن را بهبود می‌بخشد. این ساده‌ترین راه است اما خطرات خود را دارد. زیرا پلاگین‌ها گه‌گاه از کار می‌افتند و در بدترین شرایط حتی ممکن است هک شوند.

پربازدیدترین مقالات