جستجو برای "{{term}}"
جستجو برای "{{term}}" نتیجه ای نداشت.
پیشنهاد می شود:
  • از املای صحیح کلمات مطمئن شوید.
  • از کلمات کمتری استفاده کنید.
  • فقط کلمه کلیدی عبارت مورد نظر خود را جستجو کنید.
{{count()}} نتیجه پیدا شد. برای دیدن نتایج روی دکمه های زیر کلیک کنید!
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دپارتمان ها، اخبار، مقالات، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، اخبار، مقالات، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، دپارتمان ها، مقالات، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
{{item.datetime}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، دپارتمان ها، اخبار، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
{{item.datetime}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، دپارتمان ها، اخبار، مقالات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
{{item.datetime}}
  • چهارشنبه ۹ اسفند ۱۴۰۲
۴۵۰

راهنمای جواهرسازی با سیم

مهم‌ترین نکات جواهرسازی با سیم کدام‌اند؟

در تمام مراحل جواهرسازی با سیم، تنها نکته مهم این است که سنگ یا مهره را طوری در میان سیم‌ها قرار دهید که محکم باشد و ظاهر زیبایی داشته باشد.

چکیده

بزرگ‌ترین مزیت هنر جواهرسازی با سیم (Wire Wrapping) این است که محدودیتی در ایده‌پردازی و اجرای ایده‌های آن وجود ندارد و همیشه از نتیجه کار خود راضی خواهید بود. در جواهرسازی با سیم از تکنیک‌ها و مواد پیچیده ساخت جواهر و زیورآلات کمتر استفاده می‌شود و نسبت به نقره‌کوبی، طلاسازی و جواهرات رزینی زحمت و هزینه آن بسیار کمتر است. به همین دلیل هر کسی می‌تواند به‌سادگی این کار را آغاز کند. نخست از طرح‌های ساده آغاز کنید و با افزایش مهارت خود، می‌توانید به سراغ اجرای طرح‌های پیچیده‌تر بروید.

جواهرسازی با سیم چه ویژگی‌هایی دارد؟

اگر می‌خواهید جواهرسازی را آغاز کنید، جواهرسازی با سیم (Wire Wrapping) یک شیوه نسبتاً ساده و سرگرم‌کننده برای شروع کار است. همچنین جواهرسازی با سیم شیوه‌ای عالی برای بیان خلاقیت و ویژگی‌های شخصی شماست، زیرا در این هنر هیچ دو اثر هنری مثل هم نیستند.

            در اینجا اصول کار جواهرسازی با سیم را می‌آوریم به همراه چند نمونه زیبا از این هنر که به شما کمک می‌کند این کار را آغاز کنید. برای آموزش این مهارت جدید و پرطرفدار می‌توانید در دوره‌های حضوری و آنلاین مجتمع فنی تهران در دپارتمان علوم مهندسی شرکت کنید و طی ۳۶ ساعت این فن را فرا بگیرید و از طریق آن درآمدزایی کنید. در دوره آموزش ساخت زیورآلات با تکنیک Wire Wrapping یا سیم‌پیچی در مجتمع فنی تهران نخست با انواع سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی آشنا می‌شوید که در این نوع جواهرسازی به کار می‌روند و سپس ساخت انواع دستبند، گوشواره و آویزهای مختلف را فرا می‌گیرید.

            جواهرسازی با سیم (Wire Wrapping) به نوعی روش ساخت زیورآلات گفته می‌شود که در آن یک سیم منعطف را به دور سنگ‌های قیمتی یا به دور خودش می‌پیچند و براساس یک الگو آن را شکل می‌دهند. وقتی در جواهرسازی با سیم از سنگ‌های قیمتی یا نیمه‌قیمتی استفاده شود، به کمک سیم پیرامون سنگ حلقه‌ای درست می‌شود که سنگ را در خود نگه می‌دارد بدون اینکه نیاز باشد از چسب استفاده شود یا سنگ را سوراخ کنند. به این روش می‌توان زیورآلات مختلف درست کرد و رایج‌ترین آن انواع آویز است.

آیا جواهرسازی با سیم دشوار است؟

در جواهرسازی با سیم از تکنیک‌ها و مواد پیچیده ساخت جواهر و زیورآلات کمتر استفاده می‌شود و نسبت به نقره‌کوبی، طلاسازی و جواهرات رزینی زحمت و هزینه آن بسیار کمتر است. به همین دلیل هر کسی می‌تواند به‌سادگی این کار را آغاز کند. نخست از طرح‌های ساده آغاز کنید و با افزایش مهارت خود، می‌توانید به سراغ اجرای طرح‌های پیچیده‌تر بروید.

نمونه‌های جواهرسازی با سیم

این یک نمونه جواهرسازی با سیم است که الگوی پیچیده‌ای دارد و از سنگ‌های زیادی در آن استفاده شده است:

این نیز یک نمونه جواهرسازی با سیم است که در آن هیچ سنگی به کار نرفته است و صرفاً سیم‌ها به دور هم پیچیده شده‌اند:

این یک نمونه انگشتر است که به روش جواهرسازی با سیم درست شده است:

این نیز آویزی با طرح پروانه است که در آن مهره و سنگ به کار رفته است؛

مواد و ابزارهای لازم برای جواهرسازی با سیم

نخستین ابزاری که به آن نیاز دارید سیم جواهرسازی است که گرد یا نیمه‌گرد است و در ابعاد مختلف وجود دارد. (هرچه عدد آن بیشتر باشد سیم نازک‌تر است). ابزارها و مواد اصلی جواهرسازی با سیم عبارت‌اند از:

  • سیم جواهرسازی
  • سنگ قیمتی یا نیمه‌قیمتی
  • سیم‌چین
  • انبردست

برای آغاز کار از سیم جواهرسازی ارزان استفاده کنید که از جنس مس است و روکش نقره دارد. البته اگر رنگ مس را دوست داشته باشید، با سیم مسی بدون روکش نیز می‌توانید کار کنید. وقتی ماهرتر شدید می‌توانید از سیم‌های گران‌قیمت‌تر مانند طلا یا نقره استفاده کنید.

سه مرحله جواهرسازی با سیم

در اینجا یک آموزش ساده و اولیه را می‌آوریم. در این آموزش شما فرا می‌گیرید که چگونه یک سنگ بزرگ را در یک آویز سیمی جا دهید. البته سایر انواع جواهر و زیوآلات مانند گوشواره و آویز با انواع سنگ‌ها را می‌توان به همین شیوه ساخت.

مرحله نخست: پایه آویز را بسازید

نخست باید با ساختن پایه آویز آغاز کنید. با استفاده از سیم شماره ۱۸-۲۲ چهار قد سیم تقریباً مساوی جدا کنید. سپس یک سیم پنجاه تا شصت سانتی‌متری نیز ببرید. لازم نیست اندازه‌ها دقیق باشند اما بهتر است همیشه کمی بیشتر سیم جدا کنید.

حال چهار سیم کوتاه‌تر را کنار هم بگذارید و مانند تصویر سیم بلندتر را در مرکز دور آنها بپیچید. برای صاف کردن سیم پیچیده‌شده دور سایر سیم‌ها از انبردست استفاده کنید. به پیچیدن سیم ادامه دهید تا یک سیم‌پیچ حدوداً به اندازه سنگ به دست بیاید.

هدف از این مرحله ساختن یک پایه سیمی برای سنگ است که روی آن قرار گیرد. سیم‌های بیرون آمده از این پایه طبق طراحی شما دور سنگ پیچیده می‌شوند تا به شکل دلخواه برسید.

مرحله دوم: پیچیدن ادامه سیم‌ها

در مرحله قبل یک پایه ساختید که چند سیم از آن بیرون زده است. مرحله بعد این است که سیم‌های باقی‌مانده را چنان پیچ دهید که سنگ را روی پایه محکم کنند و دور آن قرار بگیرند. در اینجا دست شما بسیار باز است. یک راه این است که سیم‌های نازک‌تر (مانند سیم ۳۲) را دور سیم‌های قبلی بپیچید. می‌توانید دور یک یا دو سیم بپیچید یا می‌توانید سیم‌های قبلی را نیز به هم بپیچید. در اینجا قاعده ثابتی وجود ندارد و کاری را بکنید که به نظر زیباتر می‌آید. در کل ایده‌های جواهرسازی با سیم بسیار متنوع و منعطف هستند.

مرحله سوم: سنگ را بین سیم‌ها قرار دهید

در این مرحله باید چندین سیم با ضخامت‌ها و بافت‌های مختلف داشته باشید. پیش از اینکه سنگ را بگذارید، با یکی از سیم‌ها یک قلاب درست کنید که بعداً بتوان زنجیر از آن عبور دارد. سپس سنگ را بر روی پایه‌ای که در مرحله یک ساختید قرار داده و هر طور که دوست دارید سایر سیم‌های پیچیده‌شده را دور آن قرار دهید. تنها نکته مهم در تمام مراحل جواهرسازی با سیم این است که سنگ یا مهره را به‌طوری در میان سیم‌ها قرار دهید که محکم باشد و ظاهر زیبایی داشته باشد.

توجه داشته باشید که این روش صرفاً جهت راهنمایی است نه ارائه قواعد ثابت جواهرسازی با سیم. بزرگ‌ترین مزیت هنر جواهرسازی با سیم این است که محدودیتی در ایده‌پردازی و اجرای ایده‌های آن وجود ندارد و همیشه از نتیجه کار خود راضی خواهید بود.

جمع‌بندی

جواهرسازی با سیم (Wire Wrapping) به نوعی روش ساخت زیورآلات گفته می‌شود که در آن یک سیم منعطف را به دور سنگ‌های قیمتی یا به دور خودش می‌پیچند و براساس یک الگو آن را شکل می‌دهند. وقتی در جواهرسازی با سیم از سنگ‌های قیمتی یا نیمه‌قیمتی استفاده شود، به کمک سیم پیرامون سنگ حلقه‌ای درست می‌شود که سنگ را در خود نگه می‌دارد بدون اینکه نیاز باشد از چسب استفاده شود یا سنگ را سوراخ کنند. به این روش می‌توان زیورآلات مختلف درست کرد و رایج‌ترین آن انواع آویز است.

برای آموزش جواهرسازی با سیم می‌توانید در دوره‌های حضوری و آنلاین مجتمع فنی تهران در دپارتمان علوم مهندسی شرکت کنید و طی ۳۶ ساعت این فن را فرا بگیرید و از طریق آن درآمدزایی کنید. در دوره آموزش ساخت زیورآلات با تکنیک Wire Wrapping یا سیم‌پیچی در مجتمع فنی تهران نخست با انواع سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی آشنا می‌شوید که در این نوع جواهرسازی به کار می‌روند و سپس ساخت انواع دستبند، گوشواره و آویزهای مختلف فرا می‌گیرید.

در دنیای کسب‌وکار امروز، تحصیلات دانشگاهی برای حفظ ارزش شما به‌عنوان نیروی کار بااستعداد و کارآمد کافی نیستند. برای‌ اینکه مزیت رقابتی شخصی خود را حفظ کنید، باید بر آموزش مستمر و مادام‌العمر خود سرمایه‌گذاری کنید. خانواده بزرگ مجتمع فنی تهران هرساله به هزاران نفر کمک می‌کند تا در مسیر شغلی خود پیشرفت کنند.

اگر شاغل هستید و وقت ندارید در دوره‌های آموزشی حضوری شرکت کنید، مجتمع فنی تهران گزینه‌هایی عالی برای آموزش مجازی، آنلاین، آفلاین و ترکیبی ارائه می‌دهد. با شرکت در دوره‌های کوتاه‌مدت مجتمع فنی تهران و دریافت مدارک معتبر و بین‌المللی می‌توانید با اعتماد به نفس مسیر ترقی را طی کنید و در سازمان خود به مهره‌ای ارزشمند تبدیل شود.

نویسنده: Elen Turner

مترجم: بهناز دهکردی

منبع: Skillshare

پرسش‌های متداول

جواهرسازی با سیم (Wire Wrapping) چیست؟

جواهرسازی با سیم به نوعی روش ساخت زیورآلات گفته می‌شود که در آن یک سیم منعطف را به دور سنگ‌های قیمتی یا به دور خودش می‌پیچند و براساس الگویی آن را شکل می‌دهند. وقتی در جواهرسازی با سیم از سنگ‌های قیمتی یا نیمه‌قیمتی استفاده شود، به کمک سیم پیرامون سنگ حلقه‌ای درست می‌شود که سنگ را در خود نگه می‌دارد بدون اینکه نیاز باشد از چسب استفاده شود یا سنگ را سوراخ کنند. به این روش می‌توان زیورآلات مختلف درست کرد و رایج‌ترین نوع آن انواع آویز است.

برای جواهرسازی با سیم به چه ابزارهایی نیاز است؟

ابزارهای اصلی جواهرسازی با سیم عبارت‌اند از:

  • سیم جواهرسازی
  • سنگ قیمتی
  • سیم‌چین
  • انبردست
پربازدیدترین مقالات