جستجو برای "{{term}}"
جستجو برای "{{term}}" نتیجه ای نداشت.
پیشنهاد می شود:
  • از املای صحیح کلمات مطمئن شوید.
  • از کلمات کمتری استفاده کنید.
  • فقط کلمه کلیدی عبارت مورد نظر خود را جستجو کنید.
{{count()}} نتیجه پیدا شد. برای دیدن نتایج روی دکمه های زیر کلیک کنید!
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دپارتمان ها، اخبار، مقالات، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، اخبار، مقالات، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، دپارتمان ها، مقالات، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
{{item.datetime}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، دپارتمان ها، اخبار، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
{{item.datetime}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، دپارتمان ها، اخبار، مقالات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
{{item.datetime}}
  • چهارشنبه ۹ اسفند ۱۴۰۲
۲۴۱

سلسله مراتب تغذیه

سه توصیه ساده برای شناسایی روش شخصی تغذیه

یک روش تغذیه ایده‌آل وجود ندارد و تغذیه‌ای خوب است که متناسب با عادات و ترجیحات غذایی شما باشد و بر اساس سبک زندگی شما بهترین نتیجه را بدهد.

چکیده

هر رژیم تغذیه که زندگی را برای شما دشوار کند، مشکل‌آفرین خواهد شد، زیرا با اینکه به نظر می‌رسد بدن شما می‌تواند آن را تاب بیاورد، ذهن شما نمی‌تواند و در نهایت آن را کنار خواهید گذاشت. تغذیه درست یعنی تغذیه متعادل و هرگز نباید سعی کنید یک ماده غذایی را از رژیم خود حذف کنید. این کار اغلب تأثیرات مفیدی نخواهد داشت.

            آشنایی با برنامه‌ریزی علمی و درست تغذیه می‌تواند به شما کمک کند بدن خود را بشناسید و بدانید چگونه باید با آن رفتار کنید تا هم تندرست باشید و هم تناسب اندام داشته باشید. در دوره آموزشی تغذیه در دپارتمان دانش سلامت مجتمع فنی تهران، می‌توانید بسیاری از مباحث مربوط به تغذیه و رابطه آن با سلامتی، لاغری، تناسب اندام و اصلاح اندام‌ را به‌طور علمی و معتبر بیاموزید.

در مورد تغذیه درست اختلاف نظر بسیار است

اگر در اینترنت به دنبال اطلاعاتی درباره تغذیه و سلامت باشید یا مجلات تندرستی را ورق بزنید، می‌بینید که هر کس ایده‌ای متفاوت دارد و شما نمی‌دانید کدام یک را باید برگزینید. گاه به این نتیجه می‌رسید که اطلاعات این حوزه همه با هم در تناقض هستند. هر روز می‌شنویم که چیزی که تا دیروز برای تغذیه خوب بود، امروز بد شده است. همین چیز فردا دوباره خوب می‌شود. واقعاً گیج‌کننده است که چه چیزی باید بخوریم و چه چیزی نباید.

            همه می‌گویند کربوهیدرات‌ها تغذیه بدی هستند. همچنین چربی نباید مصرف کرد. حتی مصرف پروتئین‌ها نیز به دلیل مشکلاتی که به نظر برخی برای کلیه درست می‌کنند (و البته این نظر اشتباه است) مورد انتقاد قرار می‌گیرد.

            دو رژیم تغذیه که بسیار مشهور هستند پائولو و آتکین هستند. در رژیم تغذیه پائولو تأکید بر خوی غذایی نیاکان شکارچی ماست و می‌گوید باید از لبنیات، شکرهای فرآوری‌شده، غذاهای فرآوری‌شده، حبوبات و دانه غلات پرهیز کرد. رژیم آتکین نیز می‌گوید که باید از تغذیه حاوی مقادیر بالای شکر و کربوهیدارت و سایر غذاهایی که مواد مغذی اندکی دارند پرهیز کرد. از سوی دیگر شرکت‌هایی که در حوزه تغذیه فعال هستند، طوری وانمود می‌کنند که گویی رژیم‌های پائولو و آتکین مخالف تغذیه مدیترانه‌ای و شکر هستند.

اما واقعیت این است در انتخاب غذای مناسب از میان مواد مختلف، باید توجه داشت که هر یک از آنها نقص خود را دارند اما این بدان معنا نیست که باید آنها را مطلقاً کنار گذاشت. تغذیه‌ای خوب است که متناسب با عادات و ترجیحات غذایی شما باشد و بر اساس سبک زندگی شما بهترین نتیجه را بدهد.

البته روشن است تغذیه‌ای که در آن کیک خوردن تشویق شود تغذیه خوبی نیست. همچنین به هیچ از روش‌های تغذیه که می‌گویند شما با این رژیم به‌طور معجزه‌آسا تغییر خواهید کرد اعتماد نکنید. روشن است که نمی‌توان همه رژیم‌های غذایی را امتحان کرد و نتیجه آن را دید. بهتر است سه نکته‌ای را که در این مقاله در مورد تغذیه مناسب می‌آوریم بخوانید. این نکات به شما کمک می‌کنند که بفهمید بدن شما به چه تغذیه‌ای نیاز دارد و چه چیزی برای شما مناسب است.

به رژیم‌هایی که یک ماده را حذف می‌کنند اعتماد نکنید

بسیاری از گرایش‌های جدید در حوزه سلامت و تندرستی از تکنیک‌های بازاریابی هوشمند استفاده می‌کنند. این تکنیک‌ها نخست شما را می‌ترسانند و سپس وعده می‌دهند که می‌توانند شما را سریعاً به نتیجه برسانند. مسئله کاهش وزن در کل مسئله‌ای پیچیده است. اگر کسی ادعا کند که با حذف کردن یک ماده از رژیم تغذیه شما همه چیز بهتر می‌شود، به آن اعتماد نکنید زیرا به احتمال زیاد این حرف درست نیست.

            دلیلش این است که با اینکه توانایی شما برای سوزاندن چربی از روی کالری بدن‌تان تعیین می‌شود، اما این تنها عامل مؤثر نیست. کیفیت آن کالری‌ها نیز مهم است‌، همچنین هورمون‌های شما، سطح اضطراب شما، تاریخچه بیماری‌های شما، ژنتیک شما، ورزشی که می‌کنید، سن و تاریخچه خانوادگی شما و بسیاری عوامل اثرگذار دیگر.

            آیا این حرف بدان معناست که شما باید برای رسیدن به یک برنامه تغذیه درست، متخصص تغذیه باشید. البته که نه. اما به این معناست که اگر رژیمی به شما می‌گوید «کلید موفقیت» حذف یک ماده غذایی است، باید به آن رژیم شک کنید. اگر به کتاب‌های رژیم مراجعه کنید، می‌بینید که هر یک از آنها یکی از مواد زیر را به عنوان مشکل اصلی مطرح می‌کنند:

  • کربوهیدرات‌ها
  • چربی
  • گندم
  • لبنیات
  • گلوتن
  • لاکتوز
  • قند
  • خوردن غذا در نیمه شب
  • روزه
  • حذف وعده‌های غذای شب
  • غذاهای فرآوری‌شده و بسته‌بندی

آیا اگر رژیم تغذیه خود را بر اساس کاهش این مواد یا پرهیز از این کارها تنظیم کنید، لاغر خواهید شد؟ البته، اما این راه حل در طولانی‌مدت مفید نخواهد بود. در کل شما می‌خواهید محدودیت‌ها را برای مصرف مواد غذایی که آنها را دوست دارید کم کنید. از این رو رژیم‌هایی که شما را به حذف کامل یک ماده وادار می‌کنند، احتمال ادامه دادن آنها در طولانی‌مدت اندک است و این بدان معناست که آن رژیم تغذیه شکست خواهد خورد. از سوی دیگر، این رژیم‌ها به دلیل دستورات سختگیرانه حتی گاه مضر نیز خواهند بود.

رژیم گرفتن مانند دوست پیدا کردن است

به حرف دوستان،‌ همکاران یا سلبریتی‌ها گوش نکنید؛ هرچند بسیاری افراد به همین دلیل سعی می‌کنند تغذیه خود را تغییر دهند. باید به جای این کار، به تغذیه درست مانند دوست‌یابی بنگرید. چرا باید با کسی رابطه را آغاز کنید که از روز اول از او خوش‌تان نمی‌آید؟ البته که این کار نمی‌کنید، پس چرا باید رژیمی بگیرید که از آن بیزار هستید؟

            هر رژیم تغذیه که زندگی را برای شما دشوار کند، مشکل‌آفرین خواهد شد، زیرا با اینکه به نظر می‌رسد بدن شما می‌تواند آن را تاب بیاورد، ذهن شما نمی‌تواند. در نهایت آن را کنار خواهید گذاشت و به جایی می‌رسید که از همه بحث‌های مربوط به تغذیه ناامید می‌شوید و حتی گاه با کمی وزن اضافه‌تر از آن رژیم دست بر می‌دارید.

            نخست اینکه نباید رژیم غذایی را به دلیل «خوب» بودن آن برای کس دیگر انتخاب کنید، بلکه باید آن را بر اساس سبک زندگی، شخصیت و علایق خود برگزینید. می‌توانید با خوردن کربوهیدارت و چربی نیز رژیم غذایی سالمی داشته باشید. شاید این توصیه که کاری را انجام دهید که با سلیقه شما سازگار است توصیه‌ای ساده و معمولی به نظر برسد، اما وقتی به آن عمل کنید ثمراتش بسیار زیاد است.

            بدن شما از بدن دوستان و اطرافیان شما متفاوت است، پس چرا باید رژیم تغذیه‌ خود را مانند رژیم کس دیگری انتخاب کنید؟ اگر روش‌های تغذیه فراوانی وجود دارد که با هم در تضاد هستند، به این معنا نیست که اغلب آنها نادرست هستند، بلکه هر یک می‌توانند برای شخصی خاص مفید و برای شخص دیگری مضر باشند. بدترین چیز این است که رژیم گرفتن را مانند جنگ با رقیبی سرسخت ببینید نه پیدا کردن دوستی خوب.

در تغذیه درست به دنبال راه میانبر نباشید

مهم‌ترین عامل در داشتن تغذیه خوب، چه تغذیه کم‌شکر یا کم‌کربوهیدرات یا هر رژیمی دیگری، این است که در آن پایداری و ثبات داشته باشید. چهارهفته‌ای لاغر شدن وعده‌ای دروغ است. دشوارترین بخش پایداری در رژیم تغذیه این است که تقریباً هیچ کس رژیم گرفتن را دوست ندارد. اما به هیچ وجه به دنبال راه‌ حل‌های سریع و چندروزه نباشید.

            همچنین تنها به دنبال لاغر کردن خود نباشید. به این فکر کنید که باید سبک غذایی خود را برای همیشه بهتر کنید تا در درجه اول سلامتی خود را حفظ کنید. نخست باید مدتی صرفاً رژیم‌های تغذیه مختلف را بررسی کنید تا ببینید کدام یک با شما هماهنگی بیشتری دارد. سپس یکی را انتخاب کنید و به مرور زمان آن را بشناسید، امتحان کنید، رابطه خود را با آن بهتر کنید و از آن لذت ببرید.

جمع‌بندی

نباید رژیم غذایی را به دلیل «خوب» بودن آن برای کس دیگر انتخاب کنید، بلکه باید آن را بر اساس سبک زندگی، شخصیت و علایق خود برگزینید. می‌توانید با خوردن کربوهیدارت و چربی نیز رژیم غذایی سالمی داشته باشید. شاید این توصیه که کاری را انجام دهید که با سلیقه شما سازگار است توصیه‌ای ساده و معمولی به نظر برسد، اما وقتی به آن عمل کنید ثمراتش بسیار زیاد است. مهم‌ترین عامل در داشتن تغذیه خوب، چه تغذیه کم‌شکر یا کم‌کربوهیدرات یا هر رژیمی بین این دو، این است که در آن پایداری و ثبات داشته باشید.

            آشنایی با برنامه‌ریزی علمی و درست تغذیه می‌تواند به شما کمک کند بدن خود را بشناسید و بدانید چگونه باید با آن رفتار کنید تا هم تندرست باشید و هم تناسب اندام داشته باشید. در دوره آموزشی تغذیه در دپارتمان دانش سلامت مجتمع فنی تهران، می‌توانید بسیاری از مباحث مربوط به تغذیه و رابطه آن با سلامتی، لاغری، تناسب اندام و اصلاح اندام‌ها آشنا شوید.

در دنیای کسب‌وکار امروز، تحصیلات دانشگاهی برای حفظ ارزش شما به‌عنوان نیروی کار بااستعداد و کارآمد کافی نیستند. برای‌ اینکه مزیت رقابتی شخصی خود را حفظ کنید، باید بر آموزش مستمر و مادام‌العمر خود سرمایه‌گذاری کنید. خانواده بزرگ مجتمع فنی تهران هرساله به هزاران نفر کمک می‌کند تا در مسیر شغلی خود پیشرفت کنند.

اگر شاغل هستید و وقت ندارید در دوره‌های آموزشی حضوری شرکت کنید، مجتمع فنی تهران گزینه‌هایی عالی برای آموزش مجازی، آنلاین، آفلاین و ترکیبی ارائه می‌دهد. با شرکت در دوره‌های کوتاه‌مدت مجتمع فنی تهران و دریافت مدارک معتبر و بین‌المللی می‌توانید با اعتماد به نفس مسیر ترقی را طی کنید و در سازمان خود به مهره‌ای ارزشمند تبدیل شود.

نویسنده: ADAM BORNSTEIN

مترجم: بهناز دهکردی

منبع: BornFitness

پرسش‌های متداول

برای داشتن تغذیه خوب باید شکر را حذف کرد یا کربوهیدرات را؟

داشتن تغذیه خوب به معنای حذف هیچ ماده غذایی نیست بلکه به این معناست که باید ببینید بدن شما به چه چیزی نیاز دارد و بر اساس سبک زندگی، عادات و ترجیحات خود روش‌هایی را انتخاب کنید که باعث پایداری و ثبات در تغذیه درست می‌شوند.

آیا چربی‌سوزی صرفاً به مصرف کالری کمتر مرتبط است؟

توانایی شما برای سوزاندن چربی از روی کالری بدن‌تان تعیین می‌شود، اما این تنها عامل مؤثر نیست. کیفیت آن کالری‌ها نیز مهم است‌، همچنین هورمون‌های شما، سطح اضطراب شما، تاریخچه بیماری‌های شما، ژنتیک شما، ورزشی که می‌کنید، سن و تاریخچه خانوادگی شما و بسیاری عوامل اثرگذار دیگر.

پربازدیدترین مقالات