جستجو برای "{{term}}"
جستجو برای "{{term}}" نتیجه ای نداشت.
پیشنهاد می شود:
  • از املای صحیح کلمات مطمئن شوید.
  • از کلمات کمتری استفاده کنید.
  • فقط کلمه کلیدی عبارت مورد نظر خود را جستجو کنید.
{{count()}} نتیجه پیدا شد. برای دیدن نتایج روی دکمه های زیر کلیک کنید!
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دپارتمان ها، اخبار، مقالات، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، اخبار، مقالات، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، دپارتمان ها، مقالات، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
{{item.datetime}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، دپارتمان ها، اخبار، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
{{item.datetime}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، دپارتمان ها، اخبار، مقالات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
{{item.datetime}}
  • سه شنبه ۱۵ اسفند ۱۴۰۲
۴۶۸

مد پایدار: اهمیت، ضرورت و روش‌های آن

نکاتی که همه باید در مورد مد پایدار بدانند

Get Your Greens مجموعه‌ای در حال شکلگیری است که فعالیتش در راستای مد پایدار و  احیای زمین است. مجله ووگ بریتانیا نیز به بررسی چگونگی پیشرفت صنعت مد به سوی آینده‌ای سبزتر می‌پردازد.

چکیده

مد پایدار اصطلاحی است که این روزها بهطور فزاینده مورد استفاده قرار می‌گیرد و اغلب پشتوانه کمی دارد. همه ما بیش از پیش از تأثیرات زیستمحیطی جدی لباس‌‌های خود بر زمین آگاه می‌شویم. در این صنعت هر نفر میتواند مسئولیت آگاهسازی ۴ تا ۱۰ نفر را در مورد عواقب تکان‌دهنده تأثیر لباس‌ها بر محیط زیست بر عهده بگیرد. با مد پایدار میتوان درصدی از انتشار جهانی گازهای گلخانه‌ای را در هر سال کاهش داد. اما مد پایدار واقعاً به چه معناست؟

مد پایدار چیست؟

به طور خلاصه، مد پایدار اصطلاحی کلی برای لباس‌‌هایی است که به گونه‌ای تولید و مصرف می‌شوند که می‌توانند به معنای واقعی کلمه پایدار باشند و در عین حال از محیط زیست محافظت می‌کند. همچنین این روش از تولیدکنندگان لباس‌ها نیز حمایت می‌کند. به همین دلیل است که کاهش انتشار CO2، کنترل تولید بیش از حد، کاهش آلودگی و ضایعات، حمایت از تنوع زیستی، تضمین پرداخت دستمزد عادلانه به کارگران پوشاک و داشتن شرایط کاری ایمن، همگی برای ماتریس مد پایدار حیاتی هستند.

ماتریس مد پایدار چیست؟

ماتریس مد یا «Color size matrix» به این معنی است که خردهفروشان مد (فروشندگان کفش و پوشاک) انواع محصولات را در قالب شبکه‌‌های مختلف ردیابی می‌کنند و با ایجاد یک شبکه چندبعدی و با همتراز کردن رنگ‌‌های یک خط محصول با اندازه‌‌های مختلف، محصولات خود را مدیریت می‌کنند.

روند اصلی مد پایدار برای این صنعت در سال ۲۰۲۱

با توجه به عوامل مختلف دخیل در مد پایدار، برندهای بسیار کمی وجود دارند که در حال حاضر به همه این مسائل پیچیده رسیدگی می‌کنند و حتی افرادی هستند که اذعان می‌کنند همیشه جا برای بهبود وجود دارد. این بدان معناست که صرف خرید اقلامی با برچسب «پایدار» کافی نیست. ما باید به طور کامل در عادات خرید خود و نحوه مصرف لباس تجدید نظر کنیم. بنابراین، اگر می‌خواهید کاری کنید که کمد لباس شما تا حد امکان پایدار باشد، به این موارد توجه کنید:

یک. کمتر و بهتر بخرید
ممکن است این شعار کلیشه‌ای باشد، اما «کمتر و بهتر بخر» توصیه‌ای کلیدی است. در نظر بگیرید که سالانه ۱۰۰میلیارد لباس در سطح جهان تولید می‌شود. هریت ووکینگ، مدیر ارشد برند Eco-Age و مشاور پایداری توصیه می‌کند که قبل از خرید سه پرسش بسیار مهم را از خود بپرسید: 
·       چرا این لباس را میخرید؟
·       واقعاً به این لباس نیاز دارید؟
·       آیا حداقل ۳۰بار آن را می‌پوشید؟
دو. از برندهای مد پایدار خرید کنید
خرید بهتر همچنین می‌تواند به معنای حمایت از طراحانی باشد که شیوه‌های پایدار را ترویج می‌کنند، از جمله افرادی مانند Collina Strada، Chopova Lowena و Bode که همگی از منسوجات نوساز در طراحی‌های خود استفاده می‌کنند. این کار به بهینه شدن جستجوی شما برای اقلام خاص نیز کمک می‌کند، خواه به دنبال برندهایی باشید که لباس‌های فعال‌تری تولید می‌کنند (مانند Girlfriend Collective و Indigo Luna) و تولیدکنندگان لباس شنا هستند مانند Stay Wild Swim و Natasha Tonic خواه به دنبال لباس جین Outland Denim و Re/Done باشید.
سه. لباسهای دست دوم و قدیمی بخرید
از آنجایی که به لطف سایت‌هایی مانند The RealReal، Vestiaire Collective و Depop اکنون لباس‌های دست‌ دوم به طور فزاینده‌ای در دسترس قرار گرفته‌اند، نه تنها عمر لباس‌ها افزایش می‌یابد و در نتیجه تأثیرات محیطی کمد لباس‌ خود را کاهش می‌دهید، می‌توانید لباس‌‌های منحصربه‌فردی را بیابید که هیچ کس دیگری مالک آنها نخواهد بود. برای الهام گرفتن می‌توانید به افرادی مانند ریانا و بلا حدید نگاه کنید که هر دو از طرفداران لباس‌های قدیمی هستند.
چهار. اجاره لباس را امتحان کنید
به جای خرید یک لباس جدید برای یک عروسی یا مهمانی در تابستان امسال (البته اگر محدودیت‌های کووید اجازه می‌دهد) اکنون راحت‌تر از همیشه می‌توانید چیزی برای پوشیدن اجاره کنید. بر اساس یک مطالعه، در برتانیا سالانه ۵۰میلیون لباس خریداری می‌شوند که تنها یک بار پوشیده می‌شود. این عادت بد را باید هرچه سریع‌تر کنار بگذاریم، به‌خصوص اینکه در هر ثانیه معادل یک کامیون زباله، منسوجات سوزانده و دفن می‌شود.
پنج. برندهای متقلب را بشناسید
همانطور که مصرفکنندگان از ردپای زیست‌محیطی خود آگاهی بیشتری پیدا می‌کنند، برندهایی هستند که با ادعاهای مبهم، گمراهکننده یا نادرست، سعی می‌کنند نشان دهند که دوستدار محیط زیست هستند اما در عمل هیچ کاری انجام نمی‌دهند. این برندها روز به روز افزایش می‌یابند. فراتر از واژه‌های رایجی مانند «مد پایدار»، «دوستار محیط زیست»، آگاهانه» و «مسئول»، بررسی کنید که آیا برندها سیاست‌های دقیقی برای حمایت از ادعاهای خود در مورد حمایت ار مد پایدار دارند یا خیر.
شش. جنس پارچه‌ها را بشناسید
درک تأثیر مواد در خریدهای پایدارتر بسیار مهم است. یک قانون مفید این است که از مواد مصنوعی مانند پلی‌استر که ۵۵ درصد لباس‌ها را در سراسر جهان تشکیل می‌دهد اجتناب کنید، زیرا این مواد از سوخت‌های فسیلی مشتق شده‌اند و سال‌ها طول می‌کشد تا تجزیه شوند. از سوی دیگر، همه مواد طبیعی یکسان ساخته نمی‌شوند. برای نمونه، در ساخت پنبه ارگانیک به میزان قابل توجهی از آب کمتری نسبت به پنبه معمولی استفاده می‌شود و همچنین برای تولید آن از آفت‌کش‌‌های مضر استفاده نمی‌شود.
               به دنبال گواهینامه‌‌های استاندارد جهانی نساجی ارگانیک (برای خرید پنبه و پشم)، استاندارهای چرم‌کاری (برای خرید چرم) و گواهی شورای نظارت بر جنگل‌ها (برای خرید ویسکوز) باشید تا مطمئن شوید که مواد مورد استفاده برای ساخت لباس‌‌های شما تأثیر مخرب کمتری بر سیاره دارند.
هفت. بپرسید چه کسی لباس شما را تولید کرده است 
با توجه به همه‌گیری کوید ۱۹ که مشکلات کارگران پوشاک در سرتاسر جهان را برجسته کرده است، ضروری است که افرادی که لباس‌های ما را تولید می‌کنند، دستمزد منصفانه‌ای دریافت کنند و شرایط کار ایمن داشته باشند. به دنبال برندهایی باشید که آشکارا اطلاعات مربوط به کارخانه‌ و سیاست‌های خود در مورد دستمزد و شرایط کاری را افشا می‌کنند.
هشت. در برندها به دنبال اهداف علمی باشید
برای اینکه بفهمید آیا برندها در مورد کاهش اثرات زیست محیطی خود جدی هستند یا خیر، باید اهداف و برنامه‌های آنها را بررسی کنید و ببینید آیا آنها به اهداف علمی متعهد هستند یا خیر. برای مثال، برندهایی که در طرح اهداف مبتنی بر علم ثبت نام کرده‌اند، باید اهدافی علمی برای کاهش انتشار CO2 داشته باشند که مطابق با توافق‌نامه پاریس باشند.
نه. از برندهایی که تأثیر مثبت بر مد پایدار دارند حمایت کنید
برندهای اثرگذار بر محیط زیست و مد پایدار مانند Mara Hoffman و Sheep Inc شروع به بررسی این موضوع کرده‌اند که چگونه مد می‌تواند تأثیر مثبتی بر محیط‌زیست داشته باشد، نه اینکه صرفاً تأثیرات منفی آن را کاهش دهند. شیوه‌‌های کشاورزی مطابق با مد پایدار مانند خاک‌ورزی و کشت محصولات نساجی، روندی رو به رشد در مد است که هدف آن باز گرداندن سلامت خاک و تنوع زیستی است.
ده. مراقب مواد شیمیایی مضر باشید
مواد شیمیایی پنهانی که برای ساخت لباس‌‌های ما استفاده می‌شوند، یک نگرانی جدی محسوب می‌شوند. این مواد آبراه‌‌های محلی را آلوده می‌کنند و برای کارگران پوشاک خطرناک هستند. به گواهینامه‌‌های Made in Green توسط OEKO-TEX و Bluesign توجه کنید. اگر برندی این گواهینامه‌ها را ندارد از آن خرید نکنید. در این گواهینامه‌ها الزامات استفاده از مواد شیمیایی را در طول فرآیند تولید مشخص شده است.
یازده. رد پای مصرف آب را کاهش دهید
با توجه به اینکه در تولید منسوجات سالانه ۹۳میلیارد مترمکعب آب استفاده می‌شود که معادل ۳۷ استخر شنای المپیک است، همه ما باید نسبت به ردپای آب مصرفی برای تهیه لباس‌های خود هوشیارتر باشیم. همان‌طور که پیشتر ذکر شد، پنبه ارگانیک به طور قابل توجهی آب کمتری نسبت به پنبه معمولی مصرف می‌کند. (بر اساس یک مطالعه، ۹۱درصد کمتر). همچنین استفاده از رنگ‌‌های موسوم به رنگ‌های کم‌آب نیز مصرف آب را کاهش می‌دهد.
دوازده. مد گیاهی را بشناسید
در حالی که مواد مشتق‌شده از حیوانات مانند چرم و پشم با نگرانی‌‌های محیطی و اخلاقی بیشتری همراه هستند، جایگزین‌‌های گیاهی که اغلب حاوی مواد مصنوعی هستند نیز می‌توانند برای سیاره ما مضر باشند. خوشبختانه نوآوری‌‌های جالبی در این بازار به وجود آمده است، مانند تولید چرم مایلو Bolt Threads ساخته شده از میسلیوم (ریشه قارچ‌‌) که پیشتر توسط Stella McCartney پذیرفته شده است.
سیزده. مراقب لباس‌های خود باشید
افزایش عمر لباس‌ برای کاهش اثرات زیست محیطی آنها بسیار مهم است. لازم است طوری از لباس‌های خود استفاده کنید که پس از یک یا دو بار پوشیدن، مجبور نباشید آنها را دور بیندازید. لباس‌های خود را بیش از حد نشویید. (این کار هم باعث کاهش انتشار CO2 و هم مصرف آب می‌شود). همچنین به جای دور انداختن لباس‌ها، آنها را تعمیر کنید.
چهارده. از آلودگی میکروپلاستیک اجتناب کنید
از آنجایی که اجتناب از مواد مصنوعی به طور کلی دشوار است و نایلون و الاستین در لباس‌های فعال و لباس‌های زیر برای ایجاد کشش مورد نیاز بسیار مهم است، شستن لباس‌ها می‌تواند هزاران میکروپلاستیک را در آبراه‌ها و اقیانوس‌های ما آزاد کند و به حیات دریایی آسیب برساند. میکروپلاستیک ذرات ریز ارگانیک را می‌بلعد و به محیط زیست آسیب می‌رساند.
خوشبختانه یک راه حل ساده وجود دارد و آن سرمایه‌گذاری روی فیلترهای میکروپلاستیک مانند کیسه لباسشویی Guppyfriend است که با استفاده از آن می‌توانید لباس‌‌های بافت مصنوعی را در یک توپ کورا به همراه سایر لباس‌‌های خود قرار می‌دهید و آنها را در ماشین لباسشویی بگذارید.
پانزده. به لباس‌های خود عمر دوم بدهید 
هنگام تمیز کردن کمد لباس، آگاهی در مورد نحوه دور انداختن لباس‌ها کمک می‌کند تا آنها را در سطل زباله نگذارید. فروش مجدد لباس‌ها یا سازمان‌دهی تعویض لباس، بهترین راه برای اطمینان از این است که آنها زندگی دومی خواهند داشت. این کار همچنین کمک مالی به سازمان‌های خیریه و سازمان‌هایی است که به دنبال لباس‌های دست دوم هستند. برای لباس‌های فرسوده‌ای که دیگر قابل تعمیر برای استفاده مجدد نیستند، به دنبال طرح‌‌های بازیافتی سازگار با محیط زیست باشید.

جمع‌بندی

مد پایدار ما را بیش از پیش از تأثیرات زیست‌محیطی جدی لباس‌‌های خود بر زمین آگاه می‌کند. برای جلوگیری از تأثیرات مخرب لباس‌های خود بر محیط زیست باید کمتر لباس بخریم، لباس‌های خود را بهتر نگهداری کنیم و از جنس لباس‌هایی استفاده کنیم که در تولید آنها آسیب کمتری به خاک زده شده است. 

در دنیای کسب‌وکار امروز، تحصیلات دانشگاهی برای حفظ ارزش شما به‌عنوان نیروی کار بااستعداد و کارآمد کافی نیستند. برای‌ اینکه مزیت رقابتی شخصی خود را حفظ کنید، باید بر آموزش مستمر و مادام‌العمر خود سرمایه‌گذاری کنید. خانواده بزرگ مجتمع فنی تهران هرساله به هزاران نفر کمک می‌کند تا در مسیر شغلی خود پیشرفت کنند.

اگر شاغل هستید و وقت ندارید در دوره‌های آموزشی حضوری شرکت کنید، مجتمع فنی تهران گزینه‌هایی عالی برای آموزش مجازی، آنلاین، آفلاین و ترکیبی ارائه می‌دهد. با شرکت در دوره‌های کوتاه‌مدت مجتمع فنی تهران و دریافت مدارک معتبر و بین‌المللی می‌توانید با اعتماد به نفس مسیر ترقی را طی کنید و در سازمان خود به مهره‌ای ارزشمند تبدیل شود.

منبع: مجلهVOGUE

نویسنده: امیلی چان، ۱۹ آوریل ۲۰۲۱

تنظیم و ترجمه: بی‌تا ریاحی دهکردی

پربازدیدترین مقالات